Hogyan lesz kreatív egy szervezet? Az innováció nem egyenlő a kreativitással, ezt szögezzük le. De vajon mi kell ahhoz, hogy egy szervezet innovatív legyen? Négy dolog fontos, ami aztán visszahat magára a szervezetre, amely egyre kreatívabbá válik. Hogyan?
Röviden: nem elég kreatív munkavállalókat alkalmazni, szervezeti szinten olyan körülményeket kell biztosítani, hogy az egyéni kreativitás kibontakozhasson.
Ábrában elmondva:
Kibontom.
Innováció és szervezeti kreativitás
Ha a kreativitás inputja az önmegvalósítási vágy, hiszen ez hajt bennünket, hogy kreatív ötleteink szülessenek, akkor az innováció az outputja, vagyis a kreatív gondolatok megvalósítása. Ha ezt szervezeti szinten nézzük, akkor az input az újszerű és hasznos ötletek kitalálása bármilyen területen, az output pedig ezen innovatív ötletek szervezetben való megvalósítása.
Kezdjük ott, ami hajt bennünket.
Egyéni szinten az önkifejezés, önmegvalósítási vágy, az AHA-élmény átélése, a kíváncsiság, kockázatkeresés, társadalmi- vagy anyagi elismerés, külső kényszer, ismertség/hírnév.
Szervezeti szinten a megoldáskeresés, a kreatív szervezeti klíma, a kísérletezést ösztönző vezetők, vevői szükségletek, felesleges készletek, a problémamegoldás közben febukkanó ötletváltozatok okozta élmény.
Az innováció a kreatív ötletek megvalósítás a szervezetben.
TERESA AMABILE
Ahhoz, hogy egy szervezet kreatív és ezáltal innovatív legyen, több feltétel kölcsönhatása szükséges:
- Erőforrások (tudás, eszközök, emberek)
- Hatékony kommunikáció
- Jól működő csoportfolyamatok (együttműködési hajlandóság, csoportdinamika, diverzitás, technikák alkalmazása stb.)
- Elfogadó, ítélkezésmentes, támogató vezetés
- Szervezeti motiváció
Nem elég kreatív képességű munkavállalókat alkalmazni
Ahogy a rövid válaszban is írtam, nem elég kreatív képességű munkavállalókat alkalmazni. Szervezeti szinten olyan körülményeket kell biztosítani, hogy az egyéni kreativitás kibontakozhasson. Tehát mind az egyéni, mind csapat, mind a szervezeti kreativitásra szükség van az innovációhoz. Ezt támasztja alá egy 634 szervezetet tanulmányozó írás is (Bharadwaj és Menon, 2000 – in. Klein Sándor: intelligencia, kreativitás, kompetencia 373. oldal), hogy vagy legyen mindkettő fejlesztve, vagy a szervezeti kreativitás javítását célzó tényezők nagyobb hatással vannak az innovációra, mint az egyéni kreativitás támogatása. Éppen ezért, ha egy cég innovatívabb szeretne lenni, akkor ne a munkatársak kreativitás fejlesztésével kezdje. Alapozza meg a vezetők kreativitásnak fejlesztésével, hogy majd a munkatársak kreativitása is ki tudjon bontakozni a megfelelő környezetben.
Mit sem érnek a kollégák szuper ötletei, ha a vezető rugalmatlan, nem értékeli az ötleteket, sőt, akár potenciális konkurenciát lát a lelkesen problémamegoldó kollégában és letöri a kezdeményezéseit. Mit sem ér a kollégák kreativitása olyan a közegben, ahol a vezető nem teremti meg a pszichológiai értelemben vett szabadságot és biztonságot, ahol nem támogatják és nem fogadják el egymás elképzeléseit, vagy akár még le is szólják azokat, netán a túl sok szabály a vezetői bizalom hiánya szab gátat az újító ötleteknek.
Szóval először legyen kreatív a vezető, aki megteremti a megfelelő közeleget a kollégák kreativitásának kibontakoztatásához, ami elvezet egy innovatív termékhez és ennek sikere még kreatívabbá, innovatívabbá alakítja a szervezetet.
Olvasd tovább a cikket a Szikra magazinon. »