Nincs fejlődés káosz nélkül. A változás sosem kényelmes, inkább küzdelmes körülmények között születik, így tehát a világjárvány okozta helyzet a súlyos károk mellett új, előrevivő megoldások születését is magával hozta. Ahhoz, hogy alkalmazkodni tudjunk a mozgásban lévő körülményekhez, meglássuk a káoszban is a lehetőségeket, új helyzetekre újszerű megközelítéseket alkalmazzunk, a kreativitás egy nagyon fontos muníció. Az egyik legfontosabb készség a 21. században.

“A reneszánsz előestéjén vagyunk”

David Rothkopf politikatudós-újságíró írja ezt a Jövő nagy kérdései című könyvében, arra célozva, hogy valami óriási változás küszöbén állunk, ami felborít minden megszokott rendszert, amit előtte hosszú időkig használtunk. Ugyanúgy, mint a középkor végén, amelyet az okozott, hogy a pestisjárvány káosza felkavarta a fennálló rendet, a társadalmi státuszok újrarendeződtek, a zárt ajtók kinyíltak, az egyház veszített a hatalmából, és az instabilitás közepette új technológiákat próbáltak ki, új művészeti formákat alakítottak.

Így vagyunk a reneszánsz előestéjén, minden átalakulóban van: a munkahelyek, az oktatás, az ellátórendszer, a bankolási szokások, a szociális magatartásformák, az egészségügy… a teljes világunk. Nekünk pedig nem igazán vannak korábbi mintáink, bevált folyamataink, nincsenek kész válaszaink. Most formáljuk éppen. Együtt.

Összefogás

“A reneszánsz sokkal inkább csapatmunka volt, kollektív vállalkozás. A kreatív zsenialitás soha nem teljesen magánügy, mindig közösségi jellegű. Mindig túlmutat önmagán”

Eric Weiner A zsenialitás földrajza

Az elmúlt hónapokban is sokan összefognak, hogy az időseket segítsék bevásárlással, ügyintézéssel, illetve sokan varrtak maszkokat rászorulóknak. Rengetegen indítottak és osztottak meg hasznos kezdeményezéseket, és egységesen alkalmaztak buzdító hashtageket, úgy mint az #otthonmaradok vagy az #otthonolvasok, közösséggé kovácsolva és bátorítva egymást.

A  #covid19kkvmegoldas felhívás a LinkedIn-en terjedt, amelyhez csatlakozva számos szakértő ajánlotta fel díjmentesen a segítségét vállalatvezetőknek vagy vállalkozóknak, a #legyetekkedvesek pedig a női mikro- és kisvállalkozásokat segítette ajánlásokkal. Arra buzdították egymást az emberek, hogy ne töröljék, hanem ütemezzék át a szállásfoglalásukat és rendeljenek házhoz a kedvenc éttermükből, így támogatva ezzel a legtöbb kárt szenvedett szektort.

Megüresedett airbnb-s lakásukat ajánlották fel sokan ingyen olyan embereknek, akik potenciális veszélyforrások lehetnek a családtagjaikra (mentősök, orvosok, áruszállítók), mások gyűjtéseket indítottak, vagy pro bono módon végezték tovább a munkájukat a karantén alatt, illetve összefogva új szolgáltatásokat találtak ki.

Üzleti újragondolás

“Nincs lehetetlen, csak tehetetlen! Avagy mit csinálsz, ha a teljes piacodat és bevételi forrásodat egyik napról a másikra elveszted? Baromi gyorsan újragondolod az üzletedet és kreatív megoldásokat dobsz piacra”

írta Balogh Péter, tech angyal befektető, vállalkozó (#startupcoelho) egy LinkedIn posztjában.

A mostani helyzet szűk kereteket állított fel, így számos iparág – élén a turizmussal és a vendéglátással – megsínylette a karantént, ám ez az időszak új lábak kinövesztését, szolgáltatások újragondolását, kreatív megoldások piacra dobását is eredményezte.

A Wolt – és utána egyre többen – bevezette az érintésmentes étel-házhozszállítást, a Logmein – és még sokan mások – ingyenessé tette a távmunka-szoftvereit, a Mártogatós cateringcég pedig home office boxokat dolgozott ki, hiszen a munkatársakat és a konferenciákra járó közönséget már ott kellett kiszolgálni.

Olvasd el a folytatás a HVG Extra A Nő magazinban.

Több száz hasonló cikket találsz a Szikra magazinblogon. Kíváncsi vagy?