Ahhoz, hogy a terméked, blogod, szolgáltatásod, eseményed népszerű legyen, érdemes odafigyelni néhány olyan alapelvre, amely beindítja a virális szóbeszédet. Ilyen az érzelmek generálása, a hasznosság érzete, a közösség segítése vagy éppen a sztori, amit mások is szívesen mesélnek. Jonah Berger, a Wharton Üzleti Iskola marketingprofesszora 10 év alatt jött rá a receptre, hogy vajon mitől lesz sikeresebb az egyik dolog a másiknál. Az általa meghatározott 6 alapelvet most te is az ötleteid szolgálatába állíthatod.

A szóbeszéd mindig is a legnépszerűbb, leghitelesebb és leghatékonyabb marketingeszköznek számított, és nincs ez másként a digitális korban sem.  Sőt! A közösségi oldalak térnyerésével ugyanaz a szóbeszéd ereje, csak a sebessége és a módja változott meg. De vajon miért lesz egy termék sokkal népszerűbb egy nagyon hasonló másik terméknél? A választ egy csomó érdekes sztori és tudományos eredmény kíséretében Jonah Berger Ragályos című könyvében találtam meg, amelyet szívből ajánlok elolvasni annak, aki szeretné népszerűvé tenni az üzenetét/blogját/termékét/szolgáltatását/énmárkáját/eseményét stb.

A társas befolyáson és a szóbeszéden alapuló 6 alapelvet bárki használhatja, nem kell hozzá óriási budget, nagy csapat, marketingtanácsadó vagy kiemelkedő kreatív tehetség.

Lássuk is, mire figyelj, ha azt akarod, hogy mindenki a te üzenetedet ossza!

Közösségi valuta: azt osztjuk meg, ami jó színben tüntet fel

Most gondold át, hogy milyen tartalmakat szoktál megosztani másokkal! Ha ez megvan, akkor kicsit gondolj bele abba is, hogy vajon miért? Biztos vagyok benne, hogy azért, mert a megosztott üzenet pozitív színben tüntet fel téged.

Például megosztasz …

  • … egy elegáns sminkelési videót, amellyel közlöd, hogy neked fontos az igényes szépség.
  • … egy idézetet, azt üzenve, hogy ez a gondolat számodra inspiráló és ebben hiszel.
  • … egy vicces videót azt üzenve, hogy szórakoztató vagy.
  • … egy álláshirdetést, hiszen te segítőkész vagy.
  • … egy finom receptet, mert remek szakács vagy és jártas a konyhában.
  • … egy üzleti eseményt, mert tudatni akarod, hogy szakmailag képben vagy és fejleszted magad.
  • … egy szikracikket azt üzenve, hogy nyitott, inspiráló és tájékozott vagy.

Szeretünk magunkról beszélni, és szeretjük, ha jó színben tűnünk fel mások előtt. Az „énmegosztás” jelensége egész életünkben jelen van: beszélünk a barátainknak az új ruháról, a családunknak a munkahelyi sikerünkről, a munkatársaknak egy bevált étteremről, az ismerősöknek a nyaralásról, az Instakövetőknek a reggeli kávéról stb.

Képzeld el, hogy a személyes vélemények megosztása ugyanazokat az agyi pályákat aktiválja, mint amik a pénzhez vagy az ételhez hasonló dolgokra reagálnak. Éppen ezért ugyanolyan kellemes érzéssel tölt el bennünket, ha a tegnapi moziról beszélünk, mintha éppen nasit majszolnánk.

Népszerűvé akarod tenni az üzeneted? Ezt a kérdést tedd fel magadnak!
„Jó színben tünteti fel az embereket, ha az üzenetemről beszélnek?”

Kiváltó impulzusok: arról beszélünk, amire gondolunk

Egy átlagos napon kb. 16 olyan különböző beszélgetésben veszel részt, amely során pozitív vagy negatív vélemény hangzik el egy cégről, márkáról, étteremről, szervezetről stb. Egy jó éttermet javasolsz a barátoknak, beszámolsz az ismerősöknek egy klassz ruhaakcióról, elmeséled a párodnak a most nyílt kávézóbeli élményedet, megbízható szerelőt ajánlasz a szomszédodnak, panaszkodsz a tönkrement nyomtatóról a kollégádnak és befotózod a barátnődnek az új rúzsodat.

Azért beszélünk ezekről a témákról, mert ezek zajlanak a bennünket körülvevő környezetben. Ezen mindennapi tevékenységek miatt jobban ott vannak a gondolatainkban a szóban forgó termékek, üzenetek, szolgáltatások, és emiatt többet beszélünk róluk. Ezért van az, hogy pl. a beauty blogok népszerűbbek a mindset blogoknál, mert jobban a hétköznapi cselekvéssorozataink részei.

Népszerűvé akarod tenni az üzeneted? Ezt a kérdést tedd fel magadnak!
„Mi juttatja mások eszébe az üzenetemet a hétköznapokon?”

Érzelem: azt osztjuk meg, ami megérint

Az érzelmek megosztása elősegíti a kapcsolódást másokkal. A tény, hogy hasonlóan érzünk másokkal, kiemeli a hasonlóságainkat, és emlékeztet, hogy mennyi közös vonásunk van.

Az érzelemmegosztás kicsit úgy működik, mint egyfajta közösségi ragasztó: fenntartja és megerősíti a társas kapcsolatokat. (Kim Peters – Yoshihasa Kashima)

Szeretjük megosztani azokat az üzeneteket, amelyek áhítattal töltenek el, vagy éppen bosszantanak, amit humorosnak találunk és amelyek izgalmasak. Ám az alacsony aktivációs szint miatt nem osztjuk meg a szomorú, vagy éppen  az elégedettséggel eltöltő tartalmakat.

Népszerűvé akarod tenni az üzeneted? Ezt a kérdést tedd fel magadnak!
„Milyen érzelmeket ébreszt másokban az üzenetem?”

Nyilvánosság: ami látható, az gyarapszik

Ha azt látjuk, hogy mások használnak valamit, az minket is ugyanerre a cselekvésre késztethet. Részben azért utánozunk, mert mások választásaival információhoz jutunk. Túl sok impulzus ér, túl sok mindent kellene fejben tartanunk és kipróbálnunk ahhoz, hogy ne legyünk bizonytalanok a döntéseinkben. És éppen emiatt a bizonytalanság miatt megfigyeljük és követjük mások viselkedését. Azt gondoljuk, hogy mások azért tesznek valamit, mert az biztosan jó ötlet, és tudnak valamit, amit mi nem.

Miért éppen azt az éttermet/kávézót próbáltad ki legutóbb? Valószínűleg azért, mert valaki ajánlotta, vagy egyik ismerősödet láttad, hogy bejelentkezett onnan a FB-on, esetleg megosztott egy képet Instagramon.

Népszerűvé akarod tenni az üzeneted? Ezt a kérdést tedd fel magadnak! 
„Miként tehető mások által is láthatóvá az üzenetem használata?”

Gyakorlati érték: használható hírek

Egyrészt szeretjük a gyakorlatias infókat, másrészt szeretjük tovább is adni. Ezért olyan népszerűek pl. a DIY videók. A hasznos információ a gyakorlati érték egy verziója. Segítségnyújtás másoknak, bátorítás, egyszerűbb, jobb és gyorsabb megoldások megosztása. Ilyen gyakorlati értéke a szikráknak az, hogy a cikkekben lévő tudás, információk segítségével fejlesztheted magad, mint ahogy ezt a 6 alapelvet is használhatod majd a saját terméked népszerűvé tételéhez. 😉

A gyakorlati érték a segítségről szól, hiszen törődünk másokkal, szeretnénk jobbá tenni az életüket.

Népszerűvé akarod tenni az üzeneted. Ezt a kérdést tedd fel magadnak!
„Miben segít az üzenetem másoknak?”

Történetek: információ a beszélgetésbe rejtve

Rengeteg cikket olvashattál már a storytellingről itt a szikrákon is, tehát pontosan tudod, hogy mennyire fontos. Hiszen mesélő elmével születtünk, könnyebben jönnek át az infók történetekbe ágyazva. Nem információkban gondolkodunk, hanem narratívákban, de miközben a történeteket hallgatjuk, az infó is átjön.

Népszerűvé akarod tenni az üzeneted. Ezt a kérdést tedd fel magadnak!
Az üzenetem beágyazódik egy olyan történetbe, amit mások szívesen megosztanának?”

Íme az infografika

Azt akarod, hogy az emberek megosszák a tartalmadat? Akkor ezt a 6 dolgot tartsd be! INFOGRAFIKA | share_megosztas-marketing-tartalom-szlafkai INFOGRAFIKA | share_megosztas-marketing-tartalom-szlafkai

Az eredeti cikkem a 365letszikra Magazinblogon olvashatod sok más hasonlóan érdekes cikkel.


Ha social témában szeretnél személyre szabott ötleteket, javaslatokat kapni, vedd fel velem a kapcsolatot.

Tags: