El sem hinnéd, hogy a téged körülvevő üzenetek milyen nagy befolyásoló erővel hatnak rád, legyen az egy plakát dizájnja, egy termék címkéje vagy egy névjegykártyán szereplő logó. Akár akarjuk, akár nem, manipulál a dizájn. Ennek szemléltetésére egy varázslatos kísérlet végeztek Vágó Istvánnal, amelynek magyarázata nem is olyan misztikus, hiszen egy pszichológiai folyamatra, a percepcióra vezethető vissza.

Tudod, hogy mi az a percepció? Az, ahogyan magunk körül észleljük a dolgokat, ahogyan a környezetünk és a környezetünkben lévő ingerek hatnak ránk. Azt hiszed, hogy mindent uralsz és befolyásolsz, amit látsz és amit hallasz, miközben jóval több dologról dönt a tudatalattink. Ez nem humbuk, hanem tudomány.  A befolyásolás pszichológiájával számos viselkedés kutató foglalkozik, köztük a leghíresebb talán Robert B. Cialdini.

Az egésznek a lényege a figyelem irányításában rejlik.

Vagyis sikeresen célba tudunk juttatni bármilyen befolyásoló üzenetet, ha a megfelelő pillanatban és megfelelő módon odairányítjuk a figyelmet.

Az ingerküszöb alatt átcsúszó üzenetek befogadásáról nem tudatosan döntünk, hanem agyunk a “mi belegyezésünk nélkül” manipulálódik. Aki ismeri a titkot, az jól tud játszani vele. Ilyenek a profi dizájn-szakemberek is, akik nem véletlenül használják a cég marketinganyagaihoz éppen azt a betűtípust, színt, elrendezést és mondanivalót, amit. Tudják, mikor és mit akarnak mondani vele, hogyan akarnak hatni a célcsoportra.

A befolyásolás művészete

Imádom az érdekes és ötletes marketing-megoldásokat és azokat a vizuális módszereket, egyedi, etikus és jól átgondolt trükköket, amelyek a fogyasztóra hatnak a vásárlási döntés meghozatalában. Nagyon szeretem a csomagolástechnikát, hiszen az maga az eladás művészete. A jól eltalált csomagolás látványvilága ejti rabul és vonzza oda a vásárlót a termékhez először, akár a feromon. Már messziről mesél neki, megihleti. Ugyanez érvényes az online platformok esetében is.

Nem mindegy, hogyan van “felöltöztetve” egy termék, weboldal, alkalmazás, egyéb digitális csatorna és milyen ösztönzők vannak rajta “elrejtve”, ami befolyásolja a látogatókat.

Jelentéktelennek tűnő dolgokkal hatnak ránk üzenetek, és ami félelmetes, hogy mindez úgy történik, hogy észre sem vesszük. 

Tudományos varázslat következik

A kísérlet, amely Vágó Istvánnal zajlik a videóban, a cikk elején említett percepcióra vezethető vissza. Nagyon érdekes amit művel velünk ez a fogalom, hogyan észleljük magunk körül a dolgokat, hogyan hat ránk a környezetünk és a környezetünkben lévő ingerek. És hogy az ingerküszöb alatt milyen durván csúsznak át az üzenetek, amelyek befogadásáról nem tudatosan döntünk, hanem a tudatalattink. Lenyűgöző és egyben kicsit félelmetes.

Tudományos varázslat következik! Nézd meg és végig legyél résen, vajon rájössz-e a varázslatra, hogyan manipulálják fantasztikusan jól az örök szkeptikus Vágót?

A videó a 365letszikra Magazin cikkében érhető el IDE KATTINTVA!


Ha design témában szeretnél személyre szabott ötleteket, javaslatokat kapni, vedd fel velem a kapcsolatot.

Leadfotó: Peoplecreations / Freepik

Tags: